Pendidikan pada abad ke-21 memerlukan
perubahan dan pendekatan berbagai teknik dalam pengajaran dan pembelajaran
(PdP).Sehubungan itu pensyarah perlu sentiasa peka dengan berbagai pendekatan
dan kaedah baru yang digunakan dalam PdP. Terma Pemikiran Komputasional
(CT)dimulakan oleh Profesor Jeanette Wing pada 2006 di Amerika Syarikat. Kaedah
CT bukan saja digunakan dalam bidang perkomputeran, malah ia boleh digunakan
merentasi berbagai subjek yang lain. CT telah mula diberi perhatian dalam
bidang pendidikan di berbagai negara.Di Malaysia, CT mula diperkenalkan dalam
silibus pendidikan di peringkat rendah dan menengah mulai sesi persekolahan
2017. Dalam berbagai kajian yang telah dijalankan oleh pakar dalam bidang
pendidikan, teknik pembelajaran inkuiri penemuan telah dibuktikan dapat membina
kemahiran pelajar supaya menjadi lebih sistematik, kritis dan logik dalam
penyelesaian masalah. Dalam teknik ini pelajar memainkan peranan yang aktif
sementara guru hanyaberperanan sebagai fasilitator. Teknik pembelajaran inkuiri
penemuan juga digunakanuntuk meningkatkan kemahiran berfikir pelajar.Kaedah CT
dan teknik inkuiri penemuan digabungkan dalam PdP subjek sains komputer untuk
meningkatkan kefahaman pelajar dalam beberapa topik yang dikenalpasti sukar
untuk dikuasai oleh pelajar. Pelaksanaan dibuat menerusi kaedah eksperimental
melibatkan kumpulan eskperimen dan kawalan. Ujian yang sama diberikan kepada
kedua-dua kumpulan ini untuk mengukur keberkesanan kaedah yang digunakan. Keputusan
ujian dianalisis untuk menentukan keberkesanan kaedah yang diperkenalkan ini.