Tajuk PdP
Inovatif :
Pemikiran Komputasional dan
Teknik Inkuiri Penemuan Dalam Pengajaran
dan Pembelajaran Sains Komputer.
Ahli Kumpulan :
Rosnizam bin Eusoff
Rasyida bt. Abd Rahman
Rizal bin Harun
Siti Nor Afidah bt. Anuar
Abstrak :
Pendidikan pada abad ke-21 memerlukan
perubahan dan pendekatan berbagai teknik dalam pengajaran dan pembelajaran
(PdP).Sehubungan itu pensyarah perlu sentiasa peka dengan berbagai pendekatan
dan kaedah baru yang digunakan dalam PdP. Terma Pemikiran Komputasional
(CT) dimulakan oleh Profesor Jeanette Wing pada 2006 di Amerika Syarikat. Di
Malaysia, CT mula diperkenalkan dalam silibus pendidikan di peringkat rendah
dan menengah mulai sesi persekolahan 2017. Dalam berbagai kajian yang telah
dijalankan oleh pakar dalam bidang pendidikan, teknik pembelajaran inkuiri penemuan
telah dibuktikan dapat membina kemahiran pelajar supaya menjadi lebih
sistematik, kritis dan logik dalam penyelesaian masalah. Dalam teknik ini
pelajar memainkan peranan yang aktif sementara guru hanyaberperanan sebagai
fasilitator.Teknik pembelajaran inkuiri penemuan juga digunakanuntuk
meningkatkan kemahiran berfikir pelajar.Kaedah CT dan teknik inkuiri penemuan
digabungkan dalam PdP digunakan sebagai inovasi untuk meningkatkan kefahaman
pelajar dalam beberapa topik yang dikenalpasti sukar untuk dikuasai oleh
pelajar bagi subjek sains komputer. Inovasi diperkenalkan kepada 2 kumpulan
pelajar program satu tahun dan program dua tahun modul 2 pada Ogos 2017.
Pelaksanaan dibuat menerusi kaedah eksperimental melibatkan kumpulan eskperimen
dan kawalan. Ujian yang sama diberikan kepada kedua-dua kumpulan ini untuk mengukur
keberkesanan kaedah yang digunakan. Keputusan ujian dianalisis untuk menentukan
keberkesanan kaedah yang diperkenalkan ini. Dapatan daripada ujian yang dibuat
menunjukkan berlaku peningkatan kepada keputusan ujian pelajar selepas inovasi
diperkenalkan. Impak daripada inovasi yang dijalankan ini adalah potensi yang
boleh diperolehi daripada penggunaan kaedah CT dan teknik inkuiri penemuan ini
dalam PdP merentasi berbagai subjek yang lain.
Kategori: Amalan PdP di Dalam Kelas
Objektif:
Menggunakan Kaedah Pemikiran Komputasional dan Teknik Inkuiri Penemuan untuk
meningkatkan kefahaman pelajar dalam PdP.
Menguji Kesesuaian Pemikiran Komputasional dan Teknik Inkuiri Penemuan Dalam
Meningkatkan Kefahaman Pelajar Dalam PdP.
Mengenalpasti Kelebihan dan Kekurangan Kaedah dan Teknik yang diperkenalkan Dalam PdP.
Menggunakan Kaedah Pemikiran Komputasional dan Teknik Inkuiri Penemuan untuk
meningkatkan kefahaman pelajar dalam PdP.
Menguji Kesesuaian Pemikiran Komputasional dan Teknik Inkuiri Penemuan Dalam
Meningkatkan Kefahaman Pelajar Dalam PdP.
Mengenalpasti Kelebihan dan Kekurangan Kaedah dan Teknik yang diperkenalkan Dalam PdP.
Kumpulan Sasaran:
Inovasi dijalankan terhadap satu kumpulan tutorial pelajar PST dan PDT modul 2 dan modul 3 program matrikulasi di Kolej Matrikulasi Selangor. Sub topik Analysis and Problem Solving digunakan untuk kumpulan pelajar PDT. Untuk kumpulan pelajar PST sub topik Logic Circuit telah dipilih.
Inovasi dijalankan terhadap satu kumpulan tutorial pelajar PST dan PDT modul 2 dan modul 3 program matrikulasi di Kolej Matrikulasi Selangor. Sub topik Analysis and Problem Solving digunakan untuk kumpulan pelajar PDT. Untuk kumpulan pelajar PST sub topik Logic Circuit telah dipilih.
